سایت تفریحی جوک کده | جوک روز

تغذیه و سلامتی - سایت تفریحی جوک کده | جوک روز

دوستیابی

موثرترین و ساده ترین راه حل های لاغری

موثرترین و ساده ترین راه حل های لاغری

موثرترین و ساده ترین راه حل های لاغری

 

سلام به خوانندگان عزیز سایت جوک کده.
امروز قصد دارم بهترین و ساده ترین راه حل هایی که برای لاغرشدن وجود داره رو بهتون بگم.
روش های آسونی که نه کاری به رژیم غذایی داره نه ورزش های آنچنانی و نه محدودیت در خوردن غذاها.
امیدوارم با رعایت این نکات کوچیک ولی پر اهمیت بتونین وزنتون رو خیلی سریع کاهش بدین.

(این روش ها خلاصه و گلچینی است از چند کتاب مربوط به کاهش وزن)

 

1.درست غذا خوردن

در غذا خوردن چیزی که خیلی خیلی اهمیت داره حتی بیشتر از نوع غذایی که میخورین نحوه خوردن اون غذا هستش.
اینجا نکاتی رو بهتون میگم تا بتونین فقط با تغییر رویه غذاخوردن وزنتون رو کم کنید:

  • آرام و شمرده شمرده غذا بخورید.

-به این معنی که هر لقمه ای که در دهانتون میذارید رو تا جایی که میتونید خوب بجوید.

-سعی کنید حداقل هر لقمه رو 20بار بجوید. این عمل 3تا فایده داره:
1-اولین و اصلی ترین مرحله هضم غذا در دهان هست(بخاطر وجود آنزیم های فراوان در بزاق دهان)
که با جویدن زیاد، شما این مرحله رو خیلی خوب رد میکنید و غذا خیلی بهتر هضم میشه.
2-اینکار باعث میشه سطح انرژی شما افزایش پیداکنه و کمتر غذا بخورید.
3-جویدن بیشتر، باعث میشه سریعتر احساس سیری بکنید.

-سعی کنید هنگام جویدن غذا چشم هاتون رو ببندید و به طعم و مزه غذایی که میخورید خوب دقت کنید.
(شما بااینکار به بدنتون اجازه میدید بفهمه چی دارین بهش میدین!)

-زمانی که یک لقمه رو در دهانتون میذارید تا زمان تموم شدن اون, لقمه دیگری نگیرید و قاشق و چنگال خودتون رو بذارید توی بشقاب.
( ما معمولا به محض گذاشتن هر لقمه در دهان, سریع لقمه بعدی رو برای خوردن آماده می کنیم که کاملا اشتباس)

-سعی کنید بجای لقمه های بزرگ, لقمه های کوچکی برای خودتون بگیرید و هنگام غذاخوردن با قاشق, قاشقتون رو کاملا پر از غذا نکنید.

-هنگام غذا خوردن حواستون رو کاملا به غذا بدین .
چون وقتی ذهنمون جایی دیگه باشه متوجه نمیشیم که چقدر غذا خوردیم و باعث پرخوری و چاقی میشه.
(برای اینکار تکنیک بستن چشم هارو که گفتم انجام بدین.)

-این نکته هم خیلی مهم که وقتی درحال خوردن یک لقمه هستین فکرتون پیش لقمه دوم نباشه.
(خیلی از ماها اینجوری هستیم که اینکار باعث میشه لقمه قبلی رو خیلی سریع و بدون جویدن کامل قورت بدیم و 
از غذایی که میخوریم لذت کافی رو نبریم که این خودش باعث میشه بیشتر و بیشتر غذا بخوریم.)

-تمام این نکات در نهایت باعث میشه مغز شما خیلی زودتر پیغام سیری رو دریافت کنه و شما دست از خوردن می کشید
و بیشتر از نیاز واقعی بدنتون غذا رو به اون تزریق نمی کنید.

in jokkade.ir

  • به محض احساس سیری دست از غذا بکشید!

-این خیلی مهمه که به محض احساس سیری دیگه غذا نخورید! حتی اگه 1قاشق در بشقابتون هست.

-به خودتون نگید زشته غذا تو بشقابم بمونه!
غذا حیف میشه!
فقط یه لقمه دیگه!یه قاشق دیگه!
اینکار اشتباس.

-از همین الان این عادت رو کنار بگذارید.

-اگر این مساله خیلی براتون مهمه راه حلش غارت بشقاب نیست!
بلکه کمتر ریختن غذا در بشقابه!

مثلا اگه همیشه 2 کفگیر برنج میریختید حالا 1کفگیر بریزید.
اگر بشقابتون خالی شد و دیدید هنوز گرسنه اید دوباره به مقدار خیلی کم غذا بکشید و بخورید.

-به پیغام های معده تون توجه کنید! اون خودش بهتون اعلام سیری میکنه.
این مهم نیست اگه 1ساعت بعد دوباره گرسنه بشید، شما میتونید هروقت گرسنه شدید دوباره غذا بخورید.

-شما با اینکار عادت های بد غذاییتون رو تغییر میدید و به سمت لاغری میرید.

in jokkade.ir

  • شما آزادید هر غذایی دوست دارید بخورید!

-در این روش شما محدودیتی در خوردن غذاها ندارید. اما به شرطی که نکاتی ک گفته شد رو رعایت کنید.

-اگر درست غذاخوردن رو یاد بگیرید اونوقت دیگه اسیر هوس های غذایی نیستید.

-هرچقدر خودتون رو برای خوردن یک غذای خاص بیشتر منع کنید بیشتر برای خوردنش وسوسه میشید،
چون مدام بهش فکر میکنید و این باعث میشه بلاخره یه جایی ارادتون بشکنه و برید سراغش
و اونوقت اونقدر ازش میخورید تا حسابی چاق بشید!

-پس هر غذایی که میلتون کشید رو بخورید اما با رعایت اداب غذاخوردن.
اینطوری خیلی زود سیر میشید و فقط مواد مغذی اون غذا رو جذب می کنید.

in jokkade.ir

  • به هیچ عنوان به خودتون گرسنگی ندید!

-این بدترین کار ممکنه! چرا؟ میگم بهتون.

-وقتی گرسنه هستید و غذا نمیخورید پیغام قرارگرفتن در قحطی به مغز میرسه! و بدن در وضعیت حفظ بقا قرار میگیره!

خب چه اتفاقی میفته؟ وقتی شما بعد از مدتی گرسنگی کشیدن غذا میخورید، چون بدن شما فکر میکنه قحطی غذا وجود داره
شروع میکنه به محافظت از خودش!
و فکرمیکنید این محافظت چجوریه؟
درسته!ذخیره ! و ذخیره غذا در بدن چجوریه؟
به شکل چربی!

-پس وقتی شما بعد از مدتی گرسنگی غذا میخورید
بدن تمام چربی های اون غذا رو جدا میکنه و در بدنتون ذخیره میکنه!

-این بلایی هستش که شما سر خودتون میارید!

-چاره چیه؟ اینکه به محض گرسنگی(البته گرسنگی واقعی) غذا بخورید.
البته خوردن هله هوله در زمان گرسنگی اشتباهه چون سیرتون نمیکنه.

-وقتی شما به موقع غذا میخورید بدن چریی هارو استفاده میکنه 
و چربی اضافه رو دفع میکنه !

-حالا راه تشخیص گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی چیه؟ در انتها براتون توضیح میدم.

  • این رو بدونید که هرکاری رو که 21روز بطور مداوم انجام بدید براتون تبدیل به عادت میشه. پس از همین حالا تغییر عادت های غذایی خودتون رو شروع کنید و ببینید چطور بعد از 21روز بطور ناخوداگاه تمام اون کارها رو انجام میدید.

in jokkade.ir

 

2. آب بخورید.

 

  • -سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید.

-بدن ما به مقدار زیادی آب نیاز داره که خیلی وقتا وقتی این آب بهش نمیرسه یک پیام اشتباهی از مغز به ما میرسه که ما احساس گرسنگی می کنیم!
در صورتی که واقعا گرسنه نیستیم.

-پس هر زمان خیلی ناگهانی بهتون حس گرسنگی دست داد اولین کاری که باید بکنین اینه که 1 لیوان آب بنوشید.
این باعث میشه که اگه حس گرسنگیتون بخاطر کم آبی هستش برطرف بشه
و شما اشتباها غذای اضافی به بدنتون نرسونید که باعث چاقی بشه.

  • صبح ها ناشتا یک لیوان آب معمولی بنوشید (نه آب سرد)

in jokkade.ir

 

3. افکار منفی رو دور بریزید و مثبت فکر کنید!

 

-شاید این نکته رو نمی دونستید ولی هرچقدر بیشتر به چیزایی که ناراحتتون میکنه (مثل همین چاقی) فکر کنید
نتیجه ش فقط چاقی بیشتره! می پرسید چرا؟ بهتون میگم:

-وقتی ما غذا میخوریم ماده ای در بدنمون آزاد میشه به اسم سرتونین.
سرتونین موقتا به ما احساس خوشایندی میده و باعث شادی میشه.

  • شاید اصطلاح پرخوری عصبی به گوشتون خورده باشه. علتش چیه؟

علتش همون مورد بالا هستش.
وقتی شما از بابت موضوعی ناراحت هستید غذا میخورید.
غذاخوردن باعث میشه شما موقتا حس خوبی پیدا کنید.(بخاطر سرتونین)
پس بیشتر میخورید! 
این مساله کم کم براتون عادت میشه و گاهی میبینید در طول روز مدام درحال غذاخوردن هستید!
چرا؟؟

-چون هرچی بیشتر غذا بخورید سرتونینِ بیشتری تولید میشه پس شما احساس بهتری دارید
از طرفی هی چاقتر و چاقتر میشید و بخاطر این قضیه حس بد پیدا میکنید.
پس دوباره میخورید تا حستون خوب بشه!!!
و …. این چرخه ادامه دارد… 
تا کِی؟
تا وقتی به خودتون میاید و میبینید کلی اضافه وزن پیدا کردید….

-پس همین حالا افکار منفی تون رو دور بریزید. 
خب در مقابل باید چیکار کنید؟

  •  افکار و تلقینات مثبت رو جایگزین افکار منفی کنید.

چجوری؟ میگم براتون.

-روزی حداقل 10 دقیقه وقت بذارید برای این افکار مثبت. حالا باید چیکار کنید؟

-چشم هاتون رو ببندید.
خودتون رو تصور کنید در اندام دلخواهتون.

به این فکرکنید که وقتی سایز و اندام دلخواهتون رو دارین چه احساسی دارید؟
خودتون رو در حالت شاد و پر انرژی و خوشحال از رسیدن به اندام دلخواهتون تصور کنید.
تصور کنید لباس هایی که مدتها دلتون میخواسته بپوشید اما اندازتون نبوده رو پوشیدید.
به عکس العمل اطرافیانتون از این تغییر سایز شما فکرکنید.

به تموم کارهایی فکرکنید که بخاطر اضافه وزن نمیتونستید انجامشون بدید و حالا می تونید.
خودتون رو در حال انجام اون کارها تصور کنید و اینکه چقدر از این موضوع شاد و خوشحال هستید.

این رو بدونید که هرچقدر تصوراتتون واقعی تر باشه زودتر بهش دست پیدا می کنید.

-ناامیدی رو از خودتون دور کنید چون فقط باعث درجا زدن و حتی بدتر شدن اوضاعتون میشه.

in jokkade.ir

 

4. فعالیت های ساده روزانه

 

-خیلی از ماها چند وقتی رو میریم باشگاه اما خیلی زود ترکش می کنیم.

این مورد خودش خیلی وقتا باعث بی انگیزگی میشه چون این حس بهمون دست میده که من نمیتونم!
شما خودتون رو انسان ضعیفی تصور می کنید که حتی عرضه ورزش کردن هم نداره.

  • من به شما پیشنهادهای دیگه ای رو میدم.

-درست یادم نمیاد توی چه کتابی این مطلب رو خوندم اما میدونم که تاثیرش فوق العادس.
توی این کتاب میگفت:

اگه دراز کشیدی، بشین!

اگه نشستی، پاشو بایست!

اگه ایستاده ای، راه برو!

اگه داری راه میری، بدو!

-درواقع شما با اینکار میزان کالری بیشتری رو می سوزونید. به همین سادگی!

  • بجای استفاده از آسانسور ، از راه پله استفاده کنید!

-وقتی با اتوبوس به محل کار یا تحصیل یا هرجای دیگه ای میرید یک ایستگاه جلوتر پیاده بشید
و باقی مسیر رو پیاده برید.

-اگر با تاکسی میرید هم کمی جلوتر از مقصد پیاده بشید و تا مقصد پیاده روی کنید.

-اگر با ماشین شخصی میرید ماشینتون رو کمی دورتر پارک کنید.

-سعی کنید کمی زودتر از خانه بیرون بیایید تا بخاطر عجله مجبور نشید تا خود مقصد رو سوار ماشین بمونید.

  • موقع راه رفتن، جلوی حرکت دست هاتون رو کنار بدنتون نگیرید.

 in jokkade.ir

  • تا جایی که می تونید سرعت قدم برداشتنتون رو بیشتر کنید تا کالری بیشتری بسوزونید.

 in jokkade.ir

 

5.فرق گرسنگی احساسی و گرسنگی واقعی

 

  • گرسنگی احساسی چیست؟

-گرسنگی احساسی ، نوعی گرسنگی هیجانی هستش که درحقیقت ما گرسنه نیستیم اما فکرمیکنیم که هستیم!
چرا؟ چون حالمون خوب نیست و بدن میخاد از طریق غذا سرتونین آزاد کنه و حال مارو خوب کنه.
درمورد سرتونین براتون گفتم.

  • تشخیص گرسنگی احساسی 

1-در گرسنگی احساسی، ما یکدفعه احساس گرسنگی میکنیم.
درواقع گرسنگی احساسی گرسنگی لحظه ای هستش. یک هوس شدید و ناگهانی که بهمون دست میده.
در این مواقع اگه خوب فکرکنیم میبینیم که تا لحظاتی قبلش افکار منفی و ناراحت کننده ای در سرمون بوده
که باعث شده یهو گرسنمون بشه!
-درصورتی که در گرسنگی واقعی و فیزیکی، ما بصورت تدریجی حس گرسنگی میکنیم و کم کم صدای شکممون درمیاد!
و حتی اگه این گرسنگی رو رفع نکنیم ممکنه دچار سردرد,سرگیجه, و حتی خشم و ناراحتی بشیم.

2-گرسنگی احساسی با خوردن غذا رفع نمیشه. یعنی هرچی بیشتر بخورید بازهم حس گرسنگی دارید.
تا حالا شده حس کنید گرسنه اید اما ذلتون فقط هله هوله میخاد؟ این گرسنگی احساسیه.

-در گرسنگی فیزیکی شما بعد از خوردن غذا احساس سیری و رضایت میکنید.

  • با کمی تمرین و توجه به بدنتون، میتونید خیلی راحت این دونوع گرسنگی رو ازهم تشخیص بدید.

 in jokkade.ir

  • راه حل چیست؟

-وقتی شما دچار گرسنگی احساسی میشید بجای خوردن غذا کارهای زیر رو انجام بدید:

1-سعی کنید در درجه اول علت رو بیابید!
-یعنی ببینید چه چیزی ناراحتتون کرده و ذهنتون مشغول به چه مساله ای بوده.

2-بعد از پیداکردن منشا گرسنگی، سعی کنید رفعش کنید. 
-بطور مثال اگر از دوستی ناراحت هستید باهاش تماس بگیرید و ناراحتیتون رو باهاش درمیان بذارید و سعی کنید برطرفش کنید.
یا اگه بخاطر چاقی حس بدی دارید بجای اینکه با خوردن بیشتر خودتون رو چاق کنید تمرین افکار مثبت که گفتم رو انجام بدید.
-سعی کنید بجای زانوی غم بغل گرفتن و خوردن و خوردن! دنبال راه چاره بگردید.

3-اگر موضوعی که ناراحتتون کرده بزرگه و قابل رفع نیست سعی کنید خودتون رو سرگرم کنید تا فراموشش کنید.
-مثلا با یک دوست خوب یا کسی که بهتون آرامش میده تماس بگیرید و باهاش صحبت کنید.
یا باهاش قرار بذارید و برید بیرون بگردید.
-اگر میتونید در هنگام گرسنگی احساسی، برید بیرون و پیاده روی کنید.
-سرگرمی های موردعلاقتون رو انجام بدید.

-سعی کنید با شناخت خود، راه های اروم کردن خودتون رو پیدا کنید.

(یادتون نره تمرین افکار مثبت رو هرروز انجام بدید. بهترین زمان برای این تصورات 1ربع قبل از خوابه.
حتی شما میتونید این تمرین رو برای هرچیزی که دوست دارید بهش برسید انجام بدید)

*******

خب امیدوارم مطالب این پست بدردتون خورده باشه و با استفاده از اونها بتونید در درجه اول حس بهتری نسبت به خودتون پیدا کنید و بعدش به وزن ایده التون برسید.

اگر دوست داشتید نظرتون رو راجع به این پست, و یا نتایجی که ازش گرفتید کامنت بذارید.

موفق باشید

 

 in jokkade.ir

بخشی از مطالب این پست, برگرفته از کتاب من می توانم شما را لاغر کنم اثر پل مکنا می باشد.


برچسب ها